Køb nu - betal, når du vil
 Der sendes ikke pakker mellem 10. juli og 23. juli

Ekursus i inklusion: #18 Fumletumlerne

24/08/2014 21.02


Det er tid til idræt i 2.c, og i dag skal de spille høvdingebold.

Søren kan godt lide at spille høvdingebold – der er helt klare regler og retningslinier, og det er til at forholde sig til for Søren.

Kampen er i gang og Søren går op i det med liv og sjæl – han har styr på det og får endelig bolden.

Han kaster den afsted imod modstanderens hold – nærmere betegnet kaster han den mod Sofie. Kampen stoppes derefter da Sofie græder over at bolden er kommet alt for hårdt og det gjorde ondt.

Sådan sker det et par gange og tilsidst bliver Søren bedt om at holde en lille pause, og at han næste gang må skyde mindre hårdt.

Denne case illustrerer, at Søren har problemer i muskel/ledsansen. Hans muskelspænding er alt for høj og alle hans bevægelser bliver derfor alt for kraftfulde. 

Pauseaktiviteter der stimulerer muskel-ledsansen

 

Hoppe i alle former – hoppe på gulvet, hoppe baglæns, hoppe til siderne, hoppe på ét ben, hoppe ned fra noget, gå sammen to og to og hold hænderne imod hinanden – skub derefter til hinanden.

Denne øvelse kan også laves med fødderne mod hinanden og skubbe til hinandens fødder.

Gå trillebør sammen to  og to. Vælte muren/væggen -  evt. både med arme og ben, tramp i gulvet. En trampolin er et fantastisk redskab til at stimulere denne sans.

Tumle, ase, mase, trække, skubbe og meget mere.

Børn med for høj tonus er som regel meget anspændte i deres muskulatur og har derfor stor glæde og gavn af udstrækning og udspænding. 

Muskel-ledsansen/kinæstesisansen sidder i alle vores muskler, sener og led. Det er små tene/følere som registrerer kroppens bevægelser.

Muskel-ledsansen/kinæstesisansen har betydning for om barnet kan udføre præcise bevægelser, og er kropsbevidst hvad angår koordineringen af kroppen. Kroppens evne til at bevæge sig kan ses på muskeltonus og afspejler sig i barnets holdning.

Børn med udfordringer i denne sans er ofte børn med bløde/slappe led som har en lavere grundspænding/muskelspænding end normalt. Barnet vil ofte vælte ting, falde og støde ind i andre – med andre ord er de ”fumle-tumlere”.
 

Ekspertisen bag Inklusion onlines ekursus

 
Tina Søndergård Rasmussen er pædagog og sansemotorisk vejleder.

Har i mange år arbejdet med børn og unge indenfor det specialpædagogiske område – eks.  som ressourceperson for børn med ADHD og børn indenfor det autistiske spektrum.
Skrevet af Karin Høgh