Køb nu - betal, når du vil

Ekursus i inklusion

Artikler


Reklame - det bruger vi ikke så meget tid på - men relevant indhold til vores mange brugere og kunder - det er noget helt andet.

Derfor vil du her kunne finde artikler om alt dét, som vores produkter kan hjælpe kunderne med. 

  • Hvordan får man bedre lyd på videoer optaget med iPad eller iPhone?
  • Hvordan kan lærerne hjælpe børn i gang med at programmere?
  • Er det umuligt at inkludere børn med autisme i folkeskolen?
  • Kan man få en dørtelefon til at ringe op til mobiltelefonen?
  • Hvordan optager man telefon- og Skypesamtaler på iPhone?
  • Kan børn bedre koncentrere sig ved at "dimse"?

Hvis du kun vil se artikler inden for en bestemt kategori Inklusion Online, PodConsult, It og Leg, RaspberryPod osv. så klik på menuen til venstre.

Inklusion Online tilbyder et gratis ekursus til lærere og pædagoger, som arbejder med inklusion. Du kan selv tilmelde dig her.

Inklusion Online har et stærkt korps af videnspersoner, som deler deres ekspertise om emner som: ADHD, højt begavede børn, autisme, sansemotorik, Aspergers syndrom o.m.a., som lærere i dag har brug for at vide, hvis og når de møder børn, som skal inkluderes i skolen.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Hvis øjenmusklerne ikke er veltrænede og hvis øjenmusklerne i hvert øje ikke arbejder ens, giver det problemer. Dette kaldes manglende samsyn – altså at øjnene ikke fokuserer ens på f.eks. et ord på tavlen eller i en bog.

Det forklarer Tina Søndergård Rasmussen er uddannet pædagog og sansemotorisk konsulent.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Et barn der har en overreagerende følesans, føler smerte ved selv den mindste berøring. En overfladisk berøring får barnet til at trække sig væk, og de undgår ofte social kontakt.

Barnet kan også have en underreagerende følesans, der betyder at de har svært ved at mærke, når man henvender sig til dem fysisk. De kan slå sig uden at reagere, da de knap nok registrerer det, og derfor har disse børn ofte også en lidt voldsom adfærd overfor andre.

Tina Søndergård Rasmussen er uddannet pædagog og sansemotorisk konsulent.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Når et barn med ADHD bliver vred, kan det virke som om det slår klik.
Barnet kan blive meget voldsomt: slå, sparke, rive, bide, kaste med ting etc.

Det er ikke et personligt angreb på dig

Charlotte Andersen har skrevet bogen "Bevar roen" på forlaget Dafolo.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Børn med udfordringer i muskel-ledsansen er ofte børn med bløde/slappe led som har en lavere grundspænding/muskelspænding end normalt. Barnet vil ofte vælte ting, falde og støde ind i andre – med andre ord er de ”fumle-tumlere”.

Tina Søndergård Rasmussen er uddannet pædagog og sansemotorisk konsulent.

 

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Alt det, vi skal, kan kvæle enhver lyst. For børn med særlige behov er det ikke bare lysten, der forsvinder. De er selv ved at blive kvalt og kan reagere meget voldsomt i krav-situationer.

Karina Winther er AKT-lærer, forfatter og foredragsholder.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Mange bygninger lever slet ikke lever op til de krav, der stilles til moderne undervisning. 

"Børnene arbejder i grupper og taler derfor mere sammen i undervisningen. Det giver naturligvis mere støj", siger Dorthe Holm. 

Dorthe  Holm, indehaver af specialpædagogisk virksomhed hvasko.dk og forfatter af HVASKO pædagogik i hverdagen.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Der er mange måder at "sætte timer af til støtte" til et barn med ADHD.

Samtaletimer er en måde at støtte på.

Ja, erfaringerne viser, at et kvarter til en halv time hver uge eller hver fjortende dag er nok, siger Dorthe Holm,  indehaver af specialpædagogisk virksomhed hvasko.dk.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Ved at arbejde med Ugeskema, er det ikke farligt for Mathias at gå i gang med opgaverne. Det resulterer ikke i lektier, hvis han ikke er færdig, når timen er slut. Mængden af opgaver og sværhedsgraden er tilpasset præcist til ham og hans udfordringer, og han har hele ugen til dem. Karina Winther er sammen med Lene Theill forfatter til bogen "UgeskemaRevolutionen – Folkeskole med overskud til alle".

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh
De primære sanser som udgør barnets grundmotorik er
  • labyrintsansen
  • muskel-ledsansen
  • taktilsansen

Disse tre primære sanser har sammen med synssansen stor og afgørende betydning for vores motoriske udvikling.
 

Tina Søndergård Rasmussen er uddannet pædagog og sansemotorisk konsulent.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Lucas lærer siger, at han "karter" med fødderne. Det lyder lidt sjovt. Karte. Men det er ikke sjovt, for de andre børn og læreren beder mig om at holde op med det.  For det larmer.  

Charlotte Andersen har skrevet bogen "Bevar roen" på forlaget Dafolo.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Efter de første 10 lektioner i ekursusus i inklusion  vil vi gerne høre fra dig.

- Hvad har du fået ud af det?

- Hvad mangler du?

- Hvad foreslår du?


Skriv til os og fortæl, om du vil dele din feedback med andre eller blot dele den med os.      
          

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

En del højtbegavede børn i folkeskolen underyder i stedet for at bruge deres store faglige potentiale. Dette kan der være flere årsager til.

Mette og Rasmus Welling har sammen skrevet bogen ”Højtbegavede børn i skolen – udfordring og inklusion i praksis”, der som den første bog på dansk forener emnet i teori og praksis-metoder. 

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Når man har et barn med ADHD i skolealderen, så er det vigtigt, at samarbejdet med skolen er baseret på åbenhed.

Charlotte Andersen er uddannet lærer og har arbejdet som AKT- og SSP-lærer. Hun har skrevet bogen Bevar Roen. 


Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Sanseapperatet hos et barn med autisme er anderledes end hos et normalt barn.

Barnet bliver let overvældet af indtryk og kan have svært ved at sortere det væsentlige fra det uvæsentlige.

Kathrine Felland Gunnlögsson er mor til to børn, hvoraf den ældste er autist.

Hun  skriver på bloggen "Autismetanken".

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Ugeskemaet går kort fortalt ud på, at alle de opgaver eleverne skal lave i løbet af ugen, står i et afkrydsningsskema

Karina Winther er AKT-lærer, forfatter og foredragsholder.
 

Karina Winther er sammen med Lene Theill forfatter til bogen "UgeskemaRevolutionen – Folkeskole med overskud til alle"
Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Børn med ADHD bliver hele tiden afledt af omgivelserne

I pauserne er det ekstra vigtigt, at et barn med opmærksomhedsforstyrrelser som ADHD ved, hvad det skal lave.

Charlotte Andersen har skrevet bogen "Bevar roen" på forlaget Dafolo. Hun er  ressourcekoordinator på Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Sanseintegrationen  er ofte på overarbejde hos børn indenfor diagnoseområdet. 

Tina Søndergård Rasmussen er uddannet pædagog og sansemotorisk konsulent.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Man siger, at hvis du har mødt en person med autisme, så har du mødt én person med autisme.

Kathrine Felland Gunnlögsson er mor til to børn, hvoraf den ældste er autist.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Du skal lave en tjeklliste sammen med barnets forældre. De kender barnet allerbedst og ved, hvad barnet kan og ikke kan.

Charlotte Andersen har skrevet bogen "Bevar roen" på forlaget Dafolo. Hun er  ressourcekoordinator på Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Nogle bliver skøre, hvis de ikke kan dimse. De producerer simpelthen ikke nok dopamin for at kunne koncentrere sig. 

Charlotte Andersen har skrevet bogen "Bevar roen" på forlaget Dafolo. Hun er  ressourcekoordinator på Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune.

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

Velkommen til Inklusion onlines gratis ekursus

Der bliver stadig flere børn med særlige behov i skolen.

De har brug for, at du ved, hvad de har brug for. Hvad deres særlige behov er, og hvad du kan gøre for at de bliver inkluderet.

Dorthe Holm, Karina Winther, Charlotte Andersen, Kathrine Felland Gunnløgsson, Tina Søndergaard Rasmussen, Rasmus Welling og Mette Wellinger de eksperter, som Inklusion Online trækker på i dette ekursus. Du kan abonnere på mails eller læse alle indlæg her. 

Læs mere..
Posted in Ekursus i inklusion af Karin Høgh

22 indlæg

pr. side