Køb nu - betal, når du vil
 

Ekursus i inklusion: #1 De første tips

01/08/2014 21.23

Velkommen til Inklusion onlines gratis ekursus


Der bliver stadig flere børn med særlige behov i skolen.

De har brug for, at du ved, hvad de har brug for. Hvad deres særlige behov er, og hvad du kan gøre for at de bliver inkluderet.

Når du skal inkludere et barn, der er hørehæmmet, vil du straks sørge for, at barnet får en plads, hvor det kan høre det, der sker i klassen.  Du vil selv sørge for at tale højt og tydeligt.

Børn med ADHD, autisme og andre diagnoser har også behov for særlig opmærksomhed. Men hvordan? 

Case - åbenhed er vejen frem til inklusion


Markus har en ADHD-diagnose og siden fjerde klasse har han gået i en normalklasse med støtte. For han reagerer ofte med vrede, når han ikke forstår, hvad der skal ske i klassen og ikke føler, at han kan leve op til kravene. 

De andre børn fortæller tit om  konflikter og uro omkring Markus til deres forældre. Da nogle af børnene bliver bange for ham, er der fare for, at han bliver lukket ude af  klassens fællesskab.

Lærerne har haft en snak med Markus´ forældre og  forklarer de andre børn, hvorfor Markus reagerer som han gør, og hvad de skal gøre, når det sker. Samtidig bliver forældrene til Markus bedt om at fortælle om Markus og hans vanskeligheder på et forældremøde. Markus' far og mor fortæller levende de andre forældre, hvad ADHD betyder for deres søn, og hvordan man kan hjælpe Markus i klassen. 

Mødet betyder et vendepunkt. Fra da af erklærer de andre forældre, at Markus skal være en del af klassens fællesskab og ønsket giver de videre til deres børn.

Er du, ligesom mange andre lærere og pædagoger frustreret over, at der følger for få penge og ekspertise med, når en elev med særlige behov skal inkluderes?

Lad dig inspirere af disse artikler og tag dét, du kan bruge i din hverdag. 

Fortæl om det til dine kolleger.

Du kan også få dem som en gratis email hver tiende dag, og du kan glæde dine kolleger ved at melde dem til her.Så får de også en invitation.  

Inklusion onlines ekursus er en værktøjskasse med cases, korte forklaringer og praktiske redskaber til at løse nogle af de daglige udfordringer med det stigende antal elever med AKT-vanskeligheder (adfærd, kontakt, trivsel).

Inklusion online sælger hjælpemidler og meget andet. Vi deler viden med pædagoger og lærere via ekurser som dette, foredrag på nettet og messer og meget mere. Og vi vil meget gerne høre fra dig om dine erfaringer med inklusionen, med hjælpemidlerne og de råd, du får her i ekurset. 

Ekspertisen bag Inklusion onlines ekursus

Inklusion online trækker på flere dygtige eksperter og kilder i forbindelse med dette ekursus.

 

 

Dorthe Holm, Karina Winther, Charlotte Andersen, Kathrine Felland Gunnløgsson, Tina Søndergaard, Rasmus Welling og Mette Welling er de eksperter, du vil møde i dette ekursus i inklusion

 

 

Skrevet af Karin Høgh