Køb nu - betal, når du vil
 Der sendes ikke pakker mellem 10. juli og 23. juli

Ekursus i inklusion: #3 Få tjek på ADHD-symptomerne med en liste

03/08/2014 17.23

 

 
 

Få tjek på ADHD-symptomerne med en liste


Når du har et barn med ADHD i klassen, kan du bruge tjeklister på flere måder.

Du får en forståelse for:
  • Hvilke vanskeligheder har barnet?
  • Hvilke tiltag er vigtigst lige nu?
  • Hvordan går det med indsatsen for at hjælpe barnet?
 I denne lektion i Inklusion Onlines ekursus i inklusion får du linket til en liste, som du kan lade dig inspirere af. Tjeklisten er fra Charlotte Andersens bog "Bevar roen" udgivet på Dafolo.

Hvem skal lave tjeklisten?


Du skal lave tjeklisten sammen med barnets forældre. De kender barnet allerbedst og ved, hvad barnet kan og ikke kan.

Prøv også at få barnet med til at lave listen. Barnet kan være med til at finde de ting, som det særligt har behov for at blive bedre til.

Hvis barnet er med, bliver det et fælles projekt og barnet oplever at blive taget alvorligt.

Hvad får du ud af at lave en tjekliste?


Når du har en tjekliste bliver du bedre i stand til at afstemme dine forventninger til barnets kunnen.

Efterhånden som barnet får lært nogle færdigheder, kan du tage fat i nogle andre.

NB!

Det er vigtigt, at du ikke tænker, at nu har barnet lært en bestemt færdighed, og så behøver du ikke længere støtte med netop det. Det er urealistisk at tro, at barnet aldrig mere vil slå, hvis det fx har været et problem tidligere.


Vanskeligheder for barnet undervejs

Et barn med ADHD tænker meget sort/hvidt: ‘Enten klarer jeg dette punkt på tjeklisten, eller også gør jeg ikke’.

Her er det vigtigt, at du forklarer barnet om de nuancer, der findes. Forklar barnet, at det er helt i orden at fejle engang imellem.
 

Hvor mange punkter kan barnet arbejde med ad gangen?


Der er ikke noget klart svar. Du må prøve dig frem. Nogle børn kan kun klare et punkt ad gangen; andre klarer fint fem-seks stykker.

Case:  Sofie og læreren laver en liste

 

Lister er i det hele taget en god måde at klare arbejdet med børn, der har diagnoser.

I denne bog, som fortælles af Sofie, får hun det meget bedre i skolen, blandt andet fordi hun sammen med læreren laver en liste over de ting, hun skal gøre i løbet af skoledagen. 

Bogen hedder "Du er klog som en bog, Sofie" og den kan du hente gratis.

Ekspertisen bag Inklusion onlines ekursus


Inklusion online trækker på flere dygtige eksperter og kilder i forbindelse med dette ekursus.

Charlotte Andersen er uddannet lærer og har arbejdet som AKT- og SSP-lærer på Skolen ved Søerne på Frederiksberg, på Familieskolen i Gladsaxe, hvor man yder flerfamilieterapi, og på dagbehandlingsskolen Sputnik.

Charlotte Andersen har skrevet bogen "Bevar roen" på forlaget Dafolo.

Hun er også forfatter til "Se, hør og forstå dit barn - en guide til forældre til børn med urolig eller udadreagerende adfærd".

Hun har i mange år holdt foredrag om skole-hjem-samarbejdets betydning for elevernes trivsel og har udviklet metoden Trivselsgrupper.
 
Charlotte Andersen holder  foredrag og kurser om undervisning og tilgange til børn med ADHD.

Link til "Bevar Roen" på Inklusion Onlines webshop. 



Skrevet af Karin Høgh