Køb nu - betal, når du vil
 

Ekursus i inklusion: #6 Pauserne skal også skemalægges

06/08/2014 15.00

I pauserne er det ekstra vigtigt, at et barn med opmærksomhedsforstyrrelser som ADHD ved, hvad det skal lave.

Barnet har svært ved at bremse alle de indtryk og ideer, det får fra omgivelserne.


Lav et pauseskema for barnet eller hent et her  (Kilde: Bogen "Bevar roen", Forlaget Dafolo).


Med et pauseskema bliver det tydeligt for barnet:
  • Hvad det skal lave
  • Hvor længe det skal lave det
  • Hvem det skal lave det med
Tip: Lad barnet vælge én af aktiviteterne fra sin oversigt

Det vil også være en rigtig god ide, at involvere de andre børn i klassen, så de kan hjælpe barnet med ADHD i at overholde aftalerne.

Case:  Daniel, pauserne og konflikterne

 
Klokken ringer og Daniel styrter ud af døren sammen med de andre drenge fra klassen.

De aftalte i sidste frikvarter, at de skal spille fodbold i dette frikvarter. Daniel skal være målmand.

De andre drenge venter længe og forgæves på, at Daniel skal dukke op og går i gang med at spille. De er efterhånden trætte af, at han aldrig holder en aftale.

Efter 15 minutter kommer Daniel, for da Daniel kom ud i gården fik han øje på nogen, der stod med et helt nyt skateboard. Det fik han lov til at prøve, men efter et stykke tid kom han i tanke om hans fodboldaftale med de andre drenge. Han ser, at det er Mikkel, der er målmand. Han går hen og skubber Mikkel i ryggen og siger at de havde aftalt, at det var ham, der skulle være målmand.

Ekspertisen bag Inklusion onlines ekursus


Inklusion online trækker på flere dygtige eksperter og kilder i forbindelse med dette ekursus.

Charlotte Andersen er uddannet lærer og har arbejdet som AKT- og SSP-lærer på Skolen ved Søerne på Frederiksberg, på Familieskolen i Gladsaxe, hvor man yder flerfamilieterapi, og på dagbehandlingsskolen Sputnik.

Charlotte Andersen har skrevet bogen "Bevar roen" på forlaget Dafolo. Hun er  ressourcekoordinator på Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune. 

Hun har i mange år holdt foredrag om skole-hjem-samarbejdets betydning for elevernes trivsel og har udviklet metoden Trivselsgrupper.
 
Charlotte Andersen holder  foredrag og kurser om undervisning og tilgange til børn med ADHD.

Link til "Bevar Roen" på Inklusion Onlines webshop. 
Skrevet af Karin Høgh