Køb nu - betal, når du vil
 

Ekursus i inklusion: #20 Følesansen

26/08/2014 20.54

Den sidste af de primære sanser er taktilsansen/følesansen. Følesansen/taktilsansen sidder overalt i huden, og fortæller os hvordan vi registrerer berøring.

Om noget er varmt eller koldt, om en berøring er rar eller ubehagelig.

Et barn der har en overreagerende følesans, føler smerte ved selv den mindste berøring.

En overfladisk berøring får barnet til at trække sig væk, og de undgår ofte social kontakt.

Barnet kan også have en underreagerende følesans, der betyder at de har svært ved at mærke, når man henvender sig til dem fysisk. De kan slå sig uden at reagere, da de knap nok registrerer det, og derfor har disse børn ofte også en lidt voldsom adfærd overfor andre.

Case: Forstyrrende tøjmærke


Sanne har matematik og har tydeligt svært ved at koncentrere sig. Hun sidder uroligt på stolen, har brug for at klø sig i nakken hele tiden, kommer med lyde og dybe suk.

Sanne hører ikke at læreren beder dem om at slå op i arbejdshæftet. Hun registrerer først lærerens henvendelse, da han stiller sig op foran hende og siger hendes navn højt.
” Sanne – har du hørt hvad jeg lige har sagt? ”

Sanne ryster forlegent på hovedet – hun har ikke hørt noget. Det eneste Sanne har fokus på, er det tøjmærke der sidder i nakken på hendes trøje, som hun i øvrigt havde bedt hendes mor om at klippe af. Tøjmærket generer og forstyrrer Sanne så meget, at der ikke er plads til at forholde sig til andet. 

Casen illustrerer et barn med en overreagerende taktilsans. Det tøjmærke forstyrrer mere end vi aner. Sanne er ikke interesseret i ikke at lytte til læreren, men fokus kan ikke flyttes for hende før det tøjmærke er væk.
Når taktilsansen skal stimuleres skal der bl.a. arbejdes med massage.

Tip: 


Massage foregår ofte med vores hænder, og det er også godt nok. Men hvis taktilsansen ikke er som den skal være, skal der noget andet til også. Stimuli med massagebold, skrubbe, svamp, grøntsagshandske er eksempler på ting man også kan bruge.

Når man giver massage er det vigtigt at være opmærksom på barnets reaktioner. Det skal være behageligt, det må ikke kilde eller gøre ondt og barnet må ikke ligge og vride sig.

Hvis det er tilfældet skal man bruge et tæppe til at lægge på barnets ryg. Start i øvrigt altid med at massere på bagsiden. Vi har rigtig mange føleceller på forsiden, i vores hænder og omkring munden.

Føleposer med ting man skal gætte hvad er uden at kigge er også en god leg, tegne på ryggen af hinanden, mærk med lukkede øjne hvor på kroppen jeg holder min finger.

Ekspertisen bag Inklusion onlines ekursus


Tina Søndergård Rasmussen er pædagog og sansemotorisk vejleder.

Har i mange år arbejdet med børn og unge indenfor det specialpædagogiske område – eks.  som ressourceperson for børn med ADHD og børn indenfor det autistiske spektrum.
Skrevet af Karin Høgh