Køb nu - betal, når du vil
 

Mr. RaspberryJam satte LED-lys i øjnene

26/01/2015 23.11

Mange lærere har hørt om Raspberry Pi. 

Den er solgt i over tre millioner eksemplarer. Over hele verden.

Oprindelig var den  tiltænkt skoler, så børn kan lære om elektronik og datalogi.

Nørderne er vilde med den og bruger den til mediecentre, robotter, vejrstationer - alle mulige opfindelser.

Lærere har derimod ikke ligefrem kastet sig over minicomputeren.

For hvordan underviser man i brugen af Raspberry Pi? Sådan i praksis. 

Der er kun én måde:  Ved selv at have prøvet det.

Og dét fik vi lov til. Under Bett.dk i London inviterede vi Alan O´Donohue fra Preston til Cumberland School. Han pakkede kufferten fuld af Raspberry Pi, og mens vi rejste fra vores hotel til skolen, stillede han grejet op og inviterede skolens kvikke computerelever ind til dagens workshop. 

Alan O`Donohue - også kaldet @teknoteacher og manden bag  seminarerne RaspberryJam i England - brænder for sit fag, og han brænder for Raspberry Pi. Han forklarer, at det er skolerne og elevernes chance for at lære, hvordan en computer EGENTLIG er sat sammen. 

Vi bliver sat sammen med i små hold og får god kontakt med eleverne, som selv har valgt computerfaget. 

Sabotage

Så bliver vi udsat for sabotage. Åh nej. Alan får os til at trække kabler ud, ændre indstillinger og vende stik rundt på vores raspberry pi, som de andre hold så skal fixe.

Dét har en helt bestemt mening.

Alan mener, at eleverne lærer mest af at løse problemer. De lærer ved at prøve selv og ikke bare kalde på læreren, hvis de har brug for hjælp. Og ganske rigtigt. Vi får det hele sat sammen igen, så vi kan komme videre med workshoppen. 

Og der blev lys

Grupperne tager fat på øvelser, som går ud på at få små led-lys til at blinke på breadboard. Det kræver nøjagtighed, lidt fingersnilde, nogle få koder i programmeringssproget Python, samarbejde, tjekke igen og igen og så sker det. Smilet. Ikke bare de små led-lamper på breadboardet lyser op, men det gør vores øjne også, når vi får det til at virke. Og så griber vi ud efter det næste ark med den lidt sværere øvelse. 

Indtil Alan tæller ned og siger stop. Workshoppen er slut. Der er frokost og erfaringsudveksling, evaluering og igen et par råd fra en erfaren lærer udi Raspberry Pi og computerteknologi. 

Curriculum

Vi tager bussen til Excel-hallerne, hvor BETTshow finder sted. Dér kan vi finde mange forskellige måder at bruge Raspberry Pi, og undervisningsministeriet har selv en stand, hvor lærerne flokkes for at få mere at vide om, hvordan de kan  lære børnene at programmere og kode. Nu står det nemlig i det engelske curriculum, at det skal eleverne lærere. 

Vi ved, at skolerne har mange Raspberry Pi´s liggende i skabene. Nu gælder det bare om at få dem i sving og få nogle øjne til at lyse. 

 

 

Skrevet af Karin Høgh